. . . posledný zhasne!

12. októbra 2017, pavolgasper, Východniarsky zápisník

Jazdím po východe Slovenska a je neuveriteľné, akých zaujímavých ľudí môžete mať vedľa seba, keď cestujete.

Teraz som viezol chalana s dievčinou. Dali sme sa do reči .

Vrátil sa z Francúzska, kam pred rokmi odišli jeho rodičia za lepším osudom len kvôli tomu, aby si urobil školu – chcel sa rozumieť autám – automechanik si predsa vie opraviť svoje auto sám.

Viezol som ich z Lomnice, tak som sa spýtal, či boli na túre.

„Nieeeee,“ smejú sa „ideme z roboty.“  Vo voľnom čase robia v talianskej reštaurácii s majiteľom – originálnym Talianom. Ten ich drží skrátka, všetko musí byť tip top. Nezarobia veľa, ale veľa sa naučia o vedení reštaurácie, vidia ako to má fakt fungovať…

Vo Francúzsku má jeho rodina kaderníctvo, takže aj tam sa veľa naučil – keď je tam – tak normálne maká. Uvedomil som si, že obaja majú perfektne premyslené účesy…

Na otázku ako francúzština, odpovedal, že vie hovoriť čisto po francúzsky, lebo v práci to vyžadovali, ale podotkol, že vie aj dobre anglicky – rok pracoval pri rodine v Anglicku.

Dievčina sa tiež učí a pripravuje sa na maturitu.

Zaujali ma tak, že som ich odviezol až pred ich dom. Žili na ubytovni niekde v podpivničených priestoroch. Na svoje náklady.

Ešte dlho mi rezonovala chalanova veta na rozlúčku: „Skončíme školy a okamžite odchádzame a sem sa už nikdy nevrátime…“

Obaja boli mladí Rómovia.

Na semafore som zastal a stál som oproti obrovskej tvári, ktorá tvrdila, že spája v našom kraji generácie. A okolo prešiel autobus s obrázkom tej istej tváre a plus ďalších štyroch tvári. Len text bol iný: Skúsení ľudia, úspešný kraj….

Títo skúsení ľudia tomu kraju vládnu 21 rokov. Tak prečo tu ľudia nechcú žiť?

Je zbytočné tu rozpisovať prečo odchádzajú, všetkým je nám to jasné. Aj preto som nestraník a v najbližších voľbách budem voliť nestraníkov… Možno sa tu niečo zmení a mladí sa budú chcieť do rodnej krajiny vrátiť.

Viem jedno – ak zostaneš doma a nepôjdeš voliť – kto tu zostane? Kto zhasne posledný?

Títo skúsení ľudia? Tí utečú ako prví…